NanoEtika

Projekt KEGA 044UKF-4/2016

Axiológia

Úvod do teórie hodnôt a hodnotenia pre študentov humanitných vied
Peter Kondrla – Andrea Lesková - Eva Ďurková
Hodnotenie je proces, ktorý nachádza svoje využitie v celom spektre vedných disciplín, nielen tých, ktoré patria do oblasti humanitných vied. Vďaka hodnoteniu sa v každej špecifickej činnosti dostávame k dôležitému zisteniu, ktoré sa týka kvality určitého objektu a/alebo jeho funkcie. Tým sa samozrejme problematika teórie hodnôt a hodnotenia (axiológie) nevyčerpáva. Je zrejmé, že je potrebné poznať nielen spôsoby, akými poznávame a hodnotíme kvality určitého objektu, ale potrebné je pochopiť aj úlohu a hodnotiaceho subjektu. Subjekt má svoje očakávania, priority, ale aj naučené spôsoby, ktorými hodnotí a ktorými pristupuje k svetu.
Svet hodnôt je veľmi rôznorodý. Nielen v tom zmysle, že každá vedná disciplína má svoje špecifické hodnoty, ktoré skúma a ku ktorým hľadá adekvátne normy. Samotné humanitné vedy pracujú s celou plejádou hodnôt, napríklad morálne hodnoty, estetické hodnoty, kultúrne hodnoty, sociálne hodnoty a iné. Preto je potrebné, aby sa študent dokázal v tejto škále orientovať a identifikovať, kam konkrétne hodnoty patria a čím sa odlišujú od iných hodnôt. V praxi by spôsobilo veľa problémov, ak by došlo k zámene etických a estetických hodnôt.

Hodnoty zohrávajú veľmi dôležitú úlohu aj v živote jednotlivca. Hovoríme o tzv. hodnotovej orientácii, teda o tom, aké hodnoty jedinec preferuje, kam smeruje jeho život, aké sú jeho ciele, aký je jeho posledný cieľ a aký je jeho zmysel. To všetko je popretkávané normami, ktorými určuje, čo je pre neho hodnotné a čo nie je. Okrem toho si vo svojej životnej hodnotovej orientácii stanovuje, vytyčuje aj určité ideály, ktoré sa stávajú akýmisi majákmi pri ceste životom v rôznych hodnotových poliach.
Zásadnou otázkou je samozrejme aj to, akým spôsobom možno ovplyvňovať hodnotové orientácie jedinca, teda to, akým spôsobom môžeme ovplyvniť to, ako si konkrétne osoba volí medzi rôznymi hodnotami, čo je jej životným ideálom, čo je zmyslom jej existencie. Tieto momenty v živote človeka sú ovplyvnené nielen výchovou, ale aj ďalšími premennými, ktoré pôsobia v procese formovania hodnotovej orientácie jedinca. Do procesu vytvárania hodnotových preferencií samozrejme zasahujú aj média a ich prezentácia hodnôt a hodnotného. Na druhej strane dôležitú úlohu zohráva aj sociálna kontrola, ktorá cez dozor nad jednotlivcom vytvára jeho hodnotové orientácie a ovplyvňuje výber jeho ideálov.
Všetkými práve uvedenými problémami sa zaoberá predložený učebný text. V jeho začiatku pridávame aj krátky historický prehľad vývoja axiológie ako teórie hodnôt a hodnotenia, pričom dôraz kladieme hlavne na autorov 19. storočia. Jednotlivé kapitoly majú prehľadový charakter a v žiadnom prípade nevyčerpávajú celú hĺbku problematiky axiológie. Naopak sú len základným orientačným vodidlom, ktoré pomáha študentovi zorientovať sa v problematike a umožňuje mu hľadať cesty pre ďalšie štúdium v oblasti axiológie, teda teórie hodnôt a hodnotenia.

Na stiahnutie:

Úvod do teórie hodnôt a hodnotenia pre študentov humanitných vied