NanoEtika

Projekt KEGA 044UKF-4/2016

Charakteristika projektu

Učebné texty sú zamerané na základné oblasti nanotechnológií tak, ako s nimi majú študenti každodenné skúsenosť ale i tak, ako sa s nimi stretávajú vo svojom štúdiu. Hlavnými oblasťami prezentovanými v učebnici sú prvom rade problémy v oblasti environmentálnej, prolémy energetickej a ekonomickej krízy, ale aj otázky medicíny, kozmológie či informačných technológií. Učebnica ponúka riešenie otázky singularity vo vzťahu k nanotechnológiám, ktorá úzko súvisí s otázkou autentického prežívania vlastnej existencie. Samostaná časť učebnice bude venovaná problému kyberpriestoru, konkrétne otázkam ambivalencie morálnych hodnôt, ktoré sa skrývyjú za anonymitu a falošné súkromie. V zmysle interdisciplinarity sa učebnica venuje aj presahu nanoetiky do oblasti psychológie, kde je dôraz položený na hrozbu závislosti, násilia a edukačného efektu. Učebnica zároveň reflektuje aj presah nanoetiky do oblasti sociologickej, konkrétne v probléme straty identity, virtuálnych vzťahov, iluzórneho priateľstva či absencie reciprocity. Súčasťou učebnice je aj teoretická reflexia etických prístupov k nanoechnológiám podobe pragmatizmu, utilitarizmu, deontológie alebo teleológie.